Kuala Lumpur - Ipoh - Pulau Penang - Pulau Lankawi

23 oktober 2010 - Langkawi, Maleisië

Kuala Lumpur was ons al afgeraden op Tioman, het zou een doorreis plek zijn en geen plek om te blijven. Dat deden we toch, en ze hadden toch wel gelijk. Een stikbenauwd kamertje zonder raam, een gebraden kippetje wat niet lekker viel, een Hop On Hop Off bus die toch een beetje belachelijk was en we waren eerder weg dan gepland.

Op naar Pulau Penang, een eiland (als je dat zo mag noemen als je er met een brug kunt komen) ten noord-westen van Maleisie. We besloten een tussenstop plus overnachting te maken in Ipoh.     Ipoh: echt volledig afgeraden door de man van het hostel in Kuala Lumpur, en tot nu toe het minst beschreven hoofdstuk in de Lonely Planet. Dat maakt een mens nieuwsgierig. Even leken de waarschuwingen te kloppen; geen guesthouse in heel Ipoh te ontdekken. Moe en bezweet een kleine pauze om de backpacks af te gooien en even wat te drinken. De laatste tip daar van een Chineese barman: Robin Hotel. Voor nog geen 15 euro hadden we dan toch eindelijk een deluxe kamer. Om dit te vieren een biertje in de Karaoke Pub naast de deur: Geblindeerde ramen, ijskoude aircoverkoelde kroeg met schaars geklede dames, en dat in een moslimland. Hier moest iets aan de hand zijn.  De dames trekken ons naar binnen en we bestellen er 1 en krijgen er 5. De eigenaar schudt ons met een enorme glimlach de hand en roept hard en met zijn beide handen omhoog ' FREEEE!' ' Everything is free for you!' Dat krijg je dus als er op een plek nooit toeristen komen, dan ben je ineens niet meer de wandelende portomonee maar wordt je gevuld.

Vanuit Ipoh twee dagen later door naar Pulau Penang. Dit eiland staat niet bekend om haar prachtige stranden, maar meer om de stad Georgetown met 170.000 inwoners, waar veel backpackers op af komen. Niet omdat het bier er goedkoop is, dat zijn Europese prijzen daar, maar vanwege de bedrijvigheid en gezelligheid. Op zo'n plek kom je zo'n beetje alle soorten backpackers tegen. Er zijn een aantal soorten van elkaar te onderscheiden. Allereerst heb je namelijk de:

1.  Vervallen etno-backpacker: Dit soort laat het haar zoveel mogelijk groeien, waar het maar kan, gaat volledig op in de cultuur waar hij/zij aanwezig is, gaat zich daarom ook zo kleden en blijft ook zo gekleed de eerste paar maanden na een lang uitgestelde thuiskomst. Dit soort stinkt meestal een beetje, kijkt wazig uit de ogen (dit kan komen door drank of te veel meditatie), leest veel spirituele boeken en pingelt wat op de gitaar terwijl hij op de grond zit voor de bank van het hostel. Contact zoeken kan soms als lastig ervaren worden.

2. Amerikaanse Semi-Surfboy-Backpacker: Dit soort draagt hemden waar meestal lokale biermerken op gedrukt staan en die in de oksels vaak wijd uitgelopen zijn. Ze hebben een klein baardje, zijn erg gebruind, drinken veel bier, praten heel hard, maken veel vrienden met andere Amerikanen en stellen (net als vele andere backpackers) uitsluitend de volgende vragen: Waar kom je vandaan? In welk hostel zit je? Waar ben je geweest? -interesse- Hoe duur was dat, en dat, en dat? Waar ga je hierna naartoe?

3. De constante reiziger / Visa Runner: Dit soort wil om de een of andere reden niks meer te maken hebben met het land van herkomst. Hier heeft het niks te zoeken en zal daardoor kosten wat het kost in Azie blijven rondsrtuinen. De leeftijd van dit soort is erg variabel en gaat van ongeveer 20 tot en met 70. Sommige van dit soort werkt bijvoorbeeld in Thailand en moet elke drie maanden een 'visumrun' doen naar bijvoorbeeld Maleisie om weer 3 maanden te mogen blijven in Thailand. Dit soort drinkt ook erg veel bier en is hierdoor vaak na 21.00 vrijwel onverstaanbaar.

Dit zijn de meest voorkomende soorten. Hiernaast heb je ook nog de midlifecrisis-backpacker, de mall-meisjes-backpackers... En wij natuurlijk, de doodnormale, leuke, sympathieke, sociale, bescheiden Hollandse backpackers... ;)

Momenteel zitten we op Pulau Langkawi, al bijna tegen Thailand aan. Nog een paar dagen en we gaan die kant op. Dan zit Maleisie er alweer op. Ik verheug me op een niet-moslim land, waar in een hempje/jurkje lopen gewoon weer kan en het bier Aziatische prijzen heeft. Een ander land, waar misschien meer cultuur te vinden is dan hier. Maleisie heeft zoveel invloeden van andere culturen, door haar geschiedenis, dat je amper kunt spreken van 'de Maleisier'. De Maleisier is Chinees, Indisch, Javaan of Thai. De mix is er, dat merk je aan alles, ze weten het zelf soms ook niet meer. Indische moslims, Maleisische Boeddhisten of Chinese Christenen, noem het maar op.

Er is nog een hoop te vertellen, maar dat bewaren we wel voor in het voorjaar, als de zon daar ook weer schijnt. Houd je goed warm daar, dan doen wij dat hier ook. :) Oh en er staan ook wat nieuwe foto's op de blog!

Liefs!

1. IRma:
    Hé ervaren reizigers,

Nr.2 kwam ik vrijwel alleen tegen in INdia, verbaasde me over de hoogstaande conversatie en onder de sub: 'wij' herken ik mijzelve 100%: prima groep.
    Ipoh staat op mijn verlanglijst, ach typical Dutch.
    Lees jullie gretig en kijk uit naar de details die later verteld gaan worden. Geniet van alles en elkaar! Thailand schijnt nogal nat te zijn.

liefs
  2. Rensie (broetjuh):
    23 oktober 2010
    Hahaha, prachtig geformuleerde typologieën, zuske. Ik mis er een, maar die kom je vast meer in Vietnam en de wat armere landen tegen: de doe-het-zelf-ontwikkelingssamenwerking-naïevelingen, komen projectjes opzetten om knuffels uit te delen of weeshuizen te bekladden met disney figuren, denken dat ze solidair komen doen met de arme, worden vervolgens belazerd (geef ze eens ongelijk) en gaan gedesillusioneerd naar huis. Nemen zichzelf veel te serieus en zijn niet echt mee te lachen, wel leuk om racistische grapjes aan te vertellen; puur voor de reactie dan.

Ben benieuwd naar de volgende update!
    Veel liefs, Rens
  3. Joost:
    23 oktober 2010
    Kijk aan, leuk verslag weer. Ik lees het met erg veel plezier elke keer. Gisteravond naar de verjaardag van Kenneth geweest, dus barstende koppijn en veel moeite om naar dit witte scherm te kijken. Vanavond ga ik Brusselmans een hand geven in theater de Kikker. Blijf genieten daar, stelletje observators!

Chillse en groet uit NL!
  4. Fardow:
    23 oktober 2010
    Wederom een bijzonder verslag en leuke foto's. Een bierdrinkende makaak, haha!
    Vandaag zal ik Joost maar voorzien van koffie, koffie en koffie... Verder nog een leuk nieuwtje dat we de sleutel van ons huis misschien eerder krijgen omdat de notaris het op 1 december eigenlijk te druk heeft... geen probleem!!!
    Hier inmiddels de eerste hagel gevallen en de eerste nacht vorst aan de grond geweest dus ik zou zo lang mogelijk weg blijven... Genieten straks op Koh Samui????

Groetjes van de movingboxpacker.
  5. FF:
    Bespeur ik daar nou een Bintang T-shirt op foto 20? :P
  6. gerard en jopie:
    23 oktober 2010
    Heerlyk om op een echte hollandse herfszaterdagmiddag (storm,wind,regen) een berichtje te lezen van een paar zonnegodkinderen.We vinden het zo fijn dat jullie zo genieten. Daarom dachten wij :goed voorbeeld doet goed volgen! Dus vertrekken we op 18 januari voor 31 dagen naar Bali.Als we dan weer thuiskomen zijn we precies op tijd om Laurens te helpen met verhuizen.We bellen over een paar dagen nog wel voor meer details. Blijf verder genieten van alles wat je daar hebt. Veel liefs vanDaddy en Mummy.
  7. Pien en Dien:
    23 oktober 2010
    Mooi verhaal! En volledig herkenbaar!
    Die toevoeging van Rens komen wij hier inderdaad wel tegen, we hadden hem niet voor niets de naam ' rensyclopedie' gegeven.. ;-)
    Geniet nog van Langkawi, wij gaan daar over een week of 2 ook maar eens lekker op het strand liggen!
    Liefs!
  8. Bram Wenderich:
    24 oktober 2010
    Dag mensen,

Alles goed daar in het zuidelijke zuiden? Op verzoek van Lies voor John de belangrijkste voetbaluitslagen:

Vitesse - FC Utrecht 1-4
    Excelsior - Ajax 2-2
    FC Twente - ADO Den Haag 3-2
    AZ - Willem II 3-0

en......

Als klap op de vuurpijl.....

PSV - Feyenoord 10-0(!)

Veel plezier nog!

Groetjes,
    Bram (van Brecht ;))
  9. Ome Arie tante Gerry.:
    28 oktober 2010
    Joehoe, John en Anne,
    weer erg genoten van jullie verslag,heerlijk dat jullie het zo naar de zin hebben,geniet er van,dat doen wij hier ook wel! maar dan op z,n winters,lekker met warme chocomelk, speculaas,en van die heerlijke stamppotten bij een warm kacheltje.

We kijken uit naar jullie volgend verslag,
    veel liefs ome Arie en tante Gerry.xxx
  10. rob visser:
    29 oktober 2010
    Als John die classificatie geschreven heeft dan is de volgende ervaring van mij relevant:
    ik ken significant veel biologen die na verblijf buitenland zich transformeren naar socioloog. Ik hoop dus maar dat Anne de schrijfster was.
  11. Marieke N. van Ommeren:
    6 november 2010
    '...Hitler... van zijn wieg tot zijn afwezige graf was de blijdschap die hij had verspreid steeds toegenomen. Eerst, bij zijn geboorte, waren alleen zijn ouders blij; later maakte hij het hele duitse volk blij, vervolgens ook het oostenrijkse; en toen hij stierf was de hele mensheid blij ook..'

(Wijlen Harry Mulisch in Siegfried, een zwarte idylle)