De natuurvorsers van Thailand...

10 november 2010 - Koh Tao, Thailand

Beste menschen,

wij zijn reeds Thailand binnengedruppeld. Voor de ex Thailanders onder jullie even ons reisschema tot nu toe: Trang - Ko Lanta - Krabi - Ko Phi Phi - Khao Sok - Surat Thani - Ko Tao. Thailand is tot nu een prettige ervaring, vooral de mensen..., grijns en er zal naar u teruggegrijnst worden, zo lijkt het devies. Het reizen in Thailand is volgeplamuurd met tours en buscombi's die het reizen zeer comfortabel maken, maar niet per se avontuurlijker. Naast de lawaaiige, dampende lokale bussen is er een schaduwwereld ontstaan van geairconditioneerde mini-vans met handige mannetjes die van alles kunnen regelen. Eenmaal in die groene stroom beland is het lastig uit dat web te ontsnappen. Die vlotte mannetjes maken grapjes en geven schouderklopjes op het juiste moment, omdat ze commissies binnen willen harken. Wij doen hetzelfde, om zo veel mogelijk van de prijs af te lullen. In een dergelijke situatie staan we een partijtje charmant met zijn allen te doen, als een cynicus het zag, zou hij in blokjes uiteenvallen. Verder schijnt de boeddhistische levensovertuiging uitermate geschikt om ongegeneerd de libertijn uit te hangen, dus alles is lekker losjes...

We kajakken door mangrove in Krabi, scooteren en luieren op Ko Lanta en snorkelen waar het kan. Op Ko Phi Phi, dat is inderdaad dat eiland waar scenes uit de film The Beach zijn opgenomen, een feit dat zo afgekolfd wordt als een volle moederborst, zien we tijdens het snorkelen een koraalduivel. Ik kan hevig in veroering raken van een koraalduivel (Pterois volitans, google maar), die op de lijst gespotte dieren kan. Anne heeft een iets andere insteek, die ziet vooral maaltijden zwemmen. Als ik uitleg dat de garnaal en de kakkerlak taxonomisch tot dezelfde stam behoren, krijg ik een antwoord terug waaruit ik kan opmaken dat figuren zoals Carolus Linnaeus best met de smaak van een beestje rekening hadden mogen houden. Niet alles onder water is ons goed gezind. In Trang lopen we allebei kwallensteken op in ons gezicht. Al laten we ons door een verzameling doorzichtige cellen zonder zenuwstelsel niet de zee uitjagen..., als kettinghonden lopen we op het strand heen en weer wachtend tot de volgende snorkelmogelijkheid.

De jonge Charles Darwin omschreef het geluid van het oerwoud in zijn Beagle dagboek als een 'paradoxale stilte'. De cicaden in Khao Sok National Park doen echter hun best er een oorverdovende herrie van te maken. Dit natuurgebied is de beste plek tot nu toe. We huren een junglehut waar we absoluut niets buiten kunnen laten liggen. Het balkon wordt een paar keer per dag overvallen door een troep apen. We laten ons dan wegjagen, omdat het een rabies dragend soort is. We wandelen door het park waar we vooral veel vlinders zien (in de jungle struikel je niet over de beesten) en een neushoornvogel (helaas te ver weg voor een duidelijke foto). Hier ook is niet alles ons goed gezind, na de wandeling moeten we met een sigaret de bloedzuigers van ons lijf branden. Het dorpje bij de ingang van het park zit vol met vriendelijke mensen. In de avond zitten we vaak bij Ian, die van zijn veranda een terras heeft gemaakt. Op dat terras zien we een scene die, voorzien van commentaar van David Attenborough, zo in een nieuwe BBC productie kan. We hoorden geritsel in de bananenbomen naast de veranda, een kikker die sprong en een slang die er achteraan sprong. Het resultaat is te bewonderen bij de foto's (aanrader! actiefoto's!). Bij het restaurant waar we altijd aten waren ze zo vriendelijk ons een kijkje in de keuken te geven en te leren hoe we een Thaise curry moeten maken. Mede dankzij de natuur en de mensen in Khao Sok komen we rijker terug...

We zijn nu in Ko Tao. We zijn op dit eiland gekomen met een soort goederenschip die ook wat stapelbedden voor reizigers hebben. De boot gaat 's nachts. Als we niet aan het hevige geschommel konden voelen dat de zee ruig was, dan wel aan de braakgeluiden uit de hoeken van het slaapzaaltje. Maar goed, we zijn er en morgen beginnen we aan onze duikcursus PADI Open Water. We blijven dus even hier. Dan staat Bangkok op het programma en dan zien we wel weer....

Laat ons weten hoe het met jullie gaat. We hebben het fantastisch naar onze zin, maar denken veel aan jullie!

Liefs,

John en Anne

P.S. Wegens een defect aan de geheugenkaart van Anne staan er minder foto's op dan de bedoeling is... We doen ons best dit probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen. :)

1. Aline:
    10 november 2010
    Klinkt heerlijk! Geniet daar!
  2. Kipgast:
    10 november 2010
    Goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben terwijl wij hier onze winteruitrusting uit de kast halen. Herfst op en top regen kou donkere dagen treden hier weer in. Dit heeft voor mij een dubbelle betekenis. Menig snowboard films zijn de revu al gepasseerd en de kriebels voor het uitje van het jaar steken de kop weer op. Aan de r maanden van het jaar zitten ook mooie dingen dus voor mij. Sinterklaas en kerst staan weer zo voor de deur. Er zal weer gedobbeld en gevochten worden om cadeaus bij Mirjam en Ward dit jaar. Kerst diner bij tim op kerstavond. We naderen weer het eind van het jaar, een bijzonder en zwaar jaar in mijn geval. Maar het gaat goed alleen is het vinden van een stage een behoorlijke kluif en liggen de stages niet voor het oprapen. Hopelijk vind ik snel wat. Jullie daar succes met de duikcursus gegroet Kenneth
  3. annalie:
    Hoi Anne en John,

Nog bedankt voor je kaartje!! Hij is aangekomen op de BSO. Ik lees met veel plezier je berichtjes. Wat een avonturen beleef je. Leuk!!
    Hier is het echt herfstweer: veel regen wind en kou.
    De kinderen beginnen al weer naar Sinterklaas te verlangen. Zal blij zijn als het januari is.

groetjes
    Annalie
  4. Mama Willy:
    10 november 2010
    Wat een prachtige foto's! Zou zo m'n koffers willen pakken en ook naar Thailand gaan.
    xxx mama xxx
  5. Joost:
    10 november 2010
    Klinkt allemaal gruwelijk en morgen leren duiken. Living the life! Geniet van de rest van de reis, raad jullie aan om Birma/Myanmar even over te slaan tot ver na de verkiezingen. Fardow en ik hebben gisteren een bed en een stofzuiger gekocht voor het nieuwe huis. Dat was ook spannend, we hebben een Felis catus, Canis lupus familiaris en een Corvus corax. Het zijn geen dieren die je met huid en haar zullen verslinden, maar ze kunnen je wel erg boos aankijken!

Waarschijnlijk heb je het wel gehoord John, toch vind ik het (oude) nieuws gewoon nog wel leuk om op papier te gooien: PSV- Feyenoord 10-0.

Geniet lekker verder daar, volgens mij trekken jullie het op deze manier wel tot 2030 (financieën daargelaten dan).

Groet Joost
  6. FF:
    10 november 2010
    Hai guys! Heerlijk jaloersmakend verhaal weer, terwijl ik dit met een rode neus en gebarsten lip zit te lezen omdat mn verwarming het niet doet... Wist je trouwens dat je die mieren met die rode achterkant kan eten? Dat rode buikje... Niet bepaald lekker maar heerlijk sappig ;)
    njoy the under water world!!! Dikke Kus!!!
  7. rob visser:
    Waarde Farang,

Well, well, dat is dus levensgenot. Doet me denken aan mijn gedenkwaardige vakantie met Nils en Tjerk en hun moeder in Kho Sanghwi, als ik dat goed schrijf. Gedenkwaardig? Ja, dat blijkt uit het simpele gegeven dat we niet, zoals gepland en allen, ook het werk hadden verteld, na twee weken terug zouden zijn. Nee, we bleven een maand langer in ons hutje op het strand naast een schuurrestaurant waarvan de oma een sterplus verdiende met het bereiden van de door opa dagelijks gevangen vis. Dus een maand langer en lak aan alle verplichtingen en gevolgen. dat gebeurt niet vaak. Ik weet nog dat ik mijn werk (in Nepal) schreef: " opgehouden in het paradijs".
    trouwens, als ze je farang noemen, geef ze een opdonder, want dat betekent vogelpoep.

Goeds,

Rob
  8. Ome Arie tante Gerry.:
    Hallo schattekes,
    we hebben weer genoten en vinden het heerlijk voor jullie dat je het naar je zin,geniet er met volle teugen van,en dat jullie nog vele avontuurtjes mogen beleven.
    Hier gaat alles goed,we genieten vol op van ons kleine Vindertje,en de rest natuurlijk.
    Vele lieve groetjes van ome Arie en tante Gerry,xxxx
  9. Esther:
    11 november 2010
    Heerlijk dat jullie daar zo genieten! Denk vooral af en toe aan het "heerlijke" veel te koude tegen het vriezen aan en ook een beetje stormachtige weer in Nederland, dan denk ik aan het warme weer dat jullie hebben en voelt het wellicht alsof er een warm dekentje op me neerdaalt.

Liefs Esther
  10. gerard en jopie:
    11 november 2010
    dat jullie genieten is wel zeker het sperterd n.l. van het scherm af maar wij genieten mee knuffels allebei.tot bels.
  11. Vincent:
    11 november 2010
    ziet er heel erg goed uit... ben behoorlijk jaloers t-shirt, korte broek, duik cursusje doen, beetje chillen en vooral genieten.. groeten uit het (nu al) te koude kikkerland.....