Laatste stukje Thailand...

2 december 2010 - Koh Chang, Thailand

Blijven hangen doet iedereen wel een keer die zo'n reis maakt. Op een gegeven moment kom je op een plek waar je wilt blijven. Waar je met pijn in je hart weer weg moet, omdat je toch aan het 'reizen' bent, en op een bepaald punt weer door moet naar de volgende plek. Zo'n plek was Ko Tao voor ons. Enkele factoren dragen daar aan bij; John werd vlak na aankomst op Ko Tao ziek en daardoor hebben we onze Open Water Duikcursus een paar dagen moeten uitstellen; het was laagseizoen dus we hadden samen 2 duikinstructeuren, normaal is het 1 op 4, nu 2 op 2. De duikschool betaalde zelfs 6 nachten accomodatie voor ons. Al met al zijn we 2 weken op Ko Tao blijven hangen. Het plan om naar Ko Phan-ngan te gaan voor de Full Moon Party was al gauw geschrapt, omdat we van dat geld ook nog 2 duiken konden doen en we na 20 telefoontjes nog steeds geen accomodatie konden krijgen op dat hele eiland, vanwege een strandfeest... Een eigen Full Moon Party op Ko Tao dus maar. Wat overigens gelijk viel met een Buddhistisch festival, wat een magische en intieme sfeer met zich mee bracht.

Maar wat ons tot nu toe het meest heeft gegrepen, is toch de onderwaterwereld. Open Water duikcursus; de theorie is te vergelijken met het verkeersexamen uit groep 7. Toch moet je de risico's weten voordat je 18 meter onderwater gaat. Er hangt een hoop spul aan je lijf. Een paar slangen voor lucht, een groot opblaasbaar lijfvest, een weightbelt om je naar beneden te houden en gewichtloos te kunnen 'zweven' onderwater en niet te vergeten: Een enorme aliminium tank met 200 bar aan zuurstof. Onze eerste duik vindt plaats in het zwembad van een resort, zeer vermakelijk voor de gasten die daar liggen te bakken in hun strandstoelen. We oefenen de vaardigheden in het koude zwembadwater. En dan wordt John ziek. Ik slijt die dagen op de veranda van onze bamboehut met een goed boek en uitzicht op zee, maak m'n duik-huiswerk, haal af en toe wat medicijnen of rijstsoep voor John die op bed ligt en wordt contant gevolgd door 2 honden, die me de 2 weken erna geen moment uit het oog verliezen. Een ware trouwe roedel. Zodra John weer beter is zetten we het duiken voort, in de grote grote zee. Gewichtloos zijn, onderwater ademen, deel zijn van een leven waar andere wetten en regels gelden. Kortom; een tijdloos, gewichtloos spectacel. Totdat je tank leeg is natuurlijk...

Het is zover, we moeten vertrekken. Met 2 Britten die we eerder hebben ontmoet vetrekken we met de nachttrein naar Bangkok. We slapen heerlijk en de volgende ochtend waggel ik een paar coupes verder naar de restauratie waar ik een enorm Engels ontbijt voorgeschoteld krijg. Dan zijn we er:

Bangkok: Het leeft, het ademt, je voelt het hart van de stad kloppen tot diep in de nacht. De gekte van Khao San Road; overal is alles te koop. Van duizenden T-shirts in alle merken die je maar kunt bedenken, hashpijpjes, paspoorten, rijbewijzen en diploma's, steeds weer dezelfde souvenirs tot gefrituurde sprinkhanen, larven en meelwormen. Om de paar meter een Mc Donalds, een Burgerking of een Starbucks. Is dit Thailand? Ja, ook dit is Thailand. Van de agressieve Gucci/Chanel-verkopers in Patt Pong die als je het niet wilt kopen alle portomonees, die ze zo net allemaal ongevraagd voor je hebben uitgestald, kwaad op de grond smijten tot de bizarre pingpongshows. Kortom: Een ideale plek om je verjaardag te vieren die je van je leven niet zult vergeten. En de 3 Britten, 2 Duitsers en 1 Australier die mee waren om John z'n 29ste verjaardag te vieren ook niet.

Maar Bangkok is meer dan dat, veel meer dan wij kunnen behappen in die paar dagen. We bezoeken de grootste weekendmarkt van de wereld. Ik word er koopziek van, John gewoon een beetje ziek na een paar uur. We gaan tot twee keer toe naar de bioscoop en zien ook hier in Bangkok Harry Potter toveren. We bezoeken met de tuktuk tempels en genieten van al het eten wat lekker ruikt op straat. We sluiten Bangkok af met een extreem luxe hotelovernachting voor John z'n verjaardag. We doen lekker decadent met een TV op de kamer, een aicro, 16e verdieping met uitzicht over Bangkok, zwembad, jacuzi, cocktails en roomservice!

Ondertussen zijn wij aangekomen op Ko Chang, onze laatste stop in Thailand. We hebben een afgelegen strandje gevonden met een bamboehutje en een klein restaurantje waar eem ruim assortiment aan hangmatten hangt, meer hebben we even niet nodig. We zijn ons aan het voorbereiden op het volgende land: Cambodja. We zijn benieuwd wat ons daar te wachten staat, nadat Meneer Pol Pot daar aan de slag is geweest.

Dat het goed gaat, kunnen jullie wel lezen en zien aan de foto's. Maar we zijn ook benieuwd hoe het daar is. Nog geen winterdepressies? Nog nieuws? Missen we iets? Laat het even weten! We missen jullie wel hoor, alleen de kou nog niet!

Liefs!

1. Dirk:
    2 december 2010
    Tjonge wat klinkt dat toch geweldig! Ik kan niet wachten om ook te gan! over 1 week komen we jullie kant op! Net het mailtje van John gelezene n vanavond sturen wij een mooie planning jullie kant op en dan moet het wel lukken!!!!

Groeten Dirk
  2. Mama Willy:
    2 december 2010
    Laatste stukje Thailand? En Chang Mai? En ja... het is hier koud, heel koud!!!
    xxx
  3. nynke:
    2 december 2010
    Hej lieve Anne!!! Wat klinkt dat allemaal weer fijn. Ik hoop je in Indonesië misschien nog te kunnen zien! Zou heel gaaf zijn. Hier in Utrecht is het wit en koud... Maar de ns schijnt voorbereidt te zijn op deze waarschijnlijk eeuwig durende winter haha. We hebben een beetje geschreeuwd op neude voor de kunst en we worden niet vrolijker van alle beleidsplannen... Maar ik ga in januari een dansworkshop geven aan jongeren en ik ben bezig met het fixen van een beurs voor een dansschool in new york! Verder worden denk ik veel cmv'ers gek van alle kinderen op de opvang door de decemberfeesten. Maar Sinterklaas komt al snel langs!! Heel veel plezier in cambodja!! Kusjes Nynke
  4. Yuna:
    He An en John,

Dat klinkt goed zeg. Klinkt alsof het helemaal top is, mooi. En zo'n verjaardag in hotel lijkt me ook niet verkeerd.
    Geniet van Cambodja. Hoop dat ook dat weer super ervaringen voor jullie gaat brengen.

Liefs!
  5. Opa en Oma Tommy:
    2 december 2010
    Lieve Anne en John. Met veel plezier jullie verhaal gelezen. Alsnog van harte gefeliciteerrd met John's verjaardag, we waren niet bekend met dat heugelijke feit! Geen gezondheidsproblemen meer? We benijden jullie wel om lekker in de warmte te zitten, je hebt al van diverse lieden gehoord hoe naar en koud het hier is. Nog bedankt voor de kaart. Verder heel veel liefs en groetjes van opa en oma Tommy, pootje van Bijke.
  6. Jetje:
    Ansje!

Klinkt goed allemaal!!!! Hier is het vooral heel koud... dus je kan beter nog niet terugkomen.. weer een nieuwe tattoo? VET!

Kusje Jetje
  7. rob visser:
    Zeg young couple,

Wat deden ze ook al weer met die ping-pong ballen? dat ben ik vergeten. maar verder alles goed.

veel plezier,

Ex-stiepapa
  8. alda:
    3 december 2010
    Midden in de nacht in hartje A'dam glimt er een dame van trots. Trots op jullie omdat je samen zo van het leven geniet.En zijzelf; is opweg naar beneden, om een kruik te maken...brrr. Onderweg een tussenstop om jullie 'te lezen'. Ik zal heerlijk verder slapen zo! x7 (en 'n kleintje speciaal voor Anne, zo'n zachte)
  9. Anne:
    3 december 2010
    Dank voor alle reacties! Naar maar ook stiekem wel fijn om te horen dat het daar zo koud is. We krijgen zo in ieder geval geen gelegenheid om uberhaupt aan heimwee te denken. Tot gauw! liefs!
  10. Ome Arie tante Gerry.:
    3 december 2010
    Geef die lieve neef van ons een dikke pakkert,
    nog voor zijn verjaardag,en zeg dat hij niet ziek meer mag worden,hoop dat het nu goed met hem gaat?
    wij wensen jullie nog veel warme mooie weken toe,
    liefs Gerry.
  11. Selma:
    14 december 2010
    Hey Anne!

Wat een geweldig reislog zeg!
    Hele mooie verhalen, klinkt erg goed.
    Ik zou zeggen geniet ervan en veel plezier in Cambodja!

Liefs Selma