Anne: Een onverwachte trip

29-09 (zondag, Jakarta)

Vandaag op de planning; Bogor. En dan zijn we er ook, na een uurtje in de trein voor minder dan een euro, ja, de NS kan er iets van leren. Het lijkt al meteen een stuk rustiger dan Jakarta. Fijne sfeer, marktje, wel wat warmer dan verwacht aangezien ons verkoeling werd beloofd. Het is zondag, dus er is veel dicht. Ook vanwege de Ramadan. Maar na een eind te lopen met grote dikke backpacks, en bijna overreden te worden door een stroom gestoord verkeer, zit ik dan nu in een nasibar, waar ze doen of ik niet besta. Even rustig schrijven. Voor me een straat, waar geregeld minibusjes, scooters en eigenlijk geen auto's rijden, die bestaan niet in deze straat. Rens is een hostel aan het checken en ik wacht tot de meisjes hier in beweging komen, want ik heb best zin in een bordje nasi. Als Rens terug komt, gaan we opweg naar het hostel wat hij heeft uitgezocht. Redelijk vies, maar oke... We gaan gauw opweg en bezoeken de Botanische tuin, waar heel Bogor omheen is gebouwd. Het is inderdaad prachtig. We proberen nog een paar verschillende soorten vervoersmiddelen uit en belanden bij een eettenje op straat. Het lukt allemaal niet en een beetje teleurgesteld gaan we dan maar even wat drinken bij Sunset Cafe, waar wel meer teleurgestelde backpackers komen. We bestellen allebei een Bintang en Pisang Goreng met gerapste kaas!!! lekker!! Dan komen we Hari tegen, hij is gids vanuit het toeristoffice van Bogor en biedt ons een trip van 3 dagen aan, met 2 andere Nederlanders. Wel een kans om wat anders te zien en even niet allen zelf uit te hoeven zoeken. Dus 1 nacht vies hostel en de volgende morgen vroeg mee met het minibusje van Hari en 2 meiden uit Nijmegen.

30-09 (maandag Bogor)

De planning is om van Bogor naar het Gunung Gebergte te rijden. We rijden eerst naar een plekje waar er Wayangpoppen gemaakt worden, wat een monnikenwerk zeg. Daarna vertrekken we richting de rijstvelden, waar we een stevige wandeling maken, echt: ik ben zo blij met die lelijke Teva sandalen. Als we eenmaal aankomen bij ons bamboehuisje, waar we die nacht ook zullen slapen, krijgen we eerst een karige nasi goreng. Daarna maken we een nog heftigere wandeling naar een waterval, waar we goed kunnen zwemmen. Het is alsof ik in een tropisch zwembad ben, of in een dubbelfris reclame speel, of in Burgers Zoo ben.. Maar nee, ik ben gewoon in de natuur. Stukje terug door de jungle en we krijgen heerlijk eten en zijn dood op. Toch even de klamboe ophangen. Licht uit en... krrggrr.... Een dikke rat boven je hoofd die dacht net even lekker te gaan knagen boven je hoofd. Een slipper doet dan wonderen. Dan, een paar uur later: de moskeeen, tijdens de ramadan gaan ze de hele nacht door met dat gejengel van alle kanten, echt niet om aan te horen. Dan een hond die een kat vermoord voor het huisje, en dan val ik in slaap.

31-09 (dinsdag Gunung)

8:00 staat het ontbijt klaar. We zitten op ee berg met prachtig uitzicht, een mooie groene vallei en veel rijstevelden. We krijgen fruit, brood en hagelslag... Jaja, de gids weet wat ie in huis moet halen met 4 Nederlanders. We douchen een paar honderd meter lager, bij een paar hotsprings  en hebben een groot stuk te rijden vandaag. We stoppen even bij een theeplantage om even de benen te strekken. We rijden door naar een soort wegrestaurant met een fantastisch uitzicht aan de ene kant en een gore inrichting aan de andere kant. Het eten is lekker maar de knalroze kroepoek laat ik staan. Onderweg eten we nog een cocosnoot langs de weg en stappen weer in de auto waar Jon Bon Jovi weer op ons wacht (al 10 CDtjes lang ongeveer..) Dan komen we terwijl het al donker is geworden eindelijk aan in een huisje op het water, in een soort resort. We gaan eerst zwemmen in een hotspring, eten weer nasi (jum...) en gaan gauw weer slapen want om 3.30 vertrekken we voor een zonsopgang. Ristel ritsel op het dak, misschien is het een vogel, een vis of een kat, maar ik denk toch echt een rat.

1-09 (woensdag Garut)

Het is 3 uur en vroeg, toch zijn we allemaal optijd wakker en staan we klaar om de klim te maken. Het is niet zeker of we de zon goed zullen zien, aangezien het vrij bewolkt is. We klimmen een eind op de Gunung Papandayan (vulkaan) en zien inderdaad een prachtige zonsopgang. Daarna klimmen we met een mannetje van daar Asep, verder richting de vulkanan (foto's plaats ik nog, echt ongelofelijk!!) Wat we daar zagen, heb ik zelfs nopg nooit op platjes of op TV gezien. Overal zwavel, fel groen, gekke filmische landschappen die toch niet lijken te bestaan. (Oja, deze vulkaan is een poosje geleden tot uitbarsting gekomen en sindsdien wordt het afgeraden voor toeristen) Het was zo ontzettend gaaf, stinkt wel die zwavel en heet, die vulkanen! :) Nou ik hou het hier even bij, het is wel even genoeg... Ik loop zo nog een rondje hier door Pangandaran en drink een Bitang.

Hoe is alles daar?

Liefs!

1. rob visser:
    Lief Annetje en Renschemensch,

Jullie weten toch wel dat je ratten ook gewoon kunt eten? Lekkernij. Wel eerst slachten en braden hoor!

Hier gebeurt overigens ook iets nieuwswaardigs: de gristenen in de [politiek gaan met elkaar op de vuist. Misschien vallen er wel dooien.
    Goeds,

Rob
  2. Mama Willy:
    Hé lieve Soes en Rensito,
    Allemaal wel even wennen, geloof ik. Leuk om het allemaal te kunnen volgen!
    Dikke kus!
    mama
  3. Dirk:
    2 september 2010
    Net alles gelezen, klinkt echt super! En die ramadan is volgende week afgelopen hoor, ben je daar iig vanaf! Als je net gewend bent aan het gejengel van de moskeen dus...

Ben benieuwd naar de rest!

X Dirk
  4. Opa en Oma Tommy:
    2 september 2010
    lieve Rens en Annepan, we hebben weer genoten van jullie belevenissen.Je ma zal wel gegriezeld hebben bij de verhalen over de ratten! Wat een indrukken allemaal, om jaloers op te worden! Wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie wel en wee. Geniet maar lekker en verder heel veel liefs. Daaag.xxxxx
  5. don padre:
    6 september 2010
    Hoi Rens en Anne,
    Duurde even voordat ik snapte dat de bloch anne en John al in de lucht is terwijl het nog anne en rens is. Met veel plezier en herkenning van vroeger jullie reisverhaal gelezen. Niet te geloven, in die botanische tuin was ik ook ooit, en zwemmen in de buurt daar bij een waterval komt me ook bekend voor, sommige dingen veranderen niet, de ratten ook niet. Ik verheug me op volgende week, hoor dat jullie van de week al naar Bali trekken, Tof. dan kunnen we als ik kom lekker door naar de oost, lombok, maar vooral Floris verheug ik me erg op. Ik probeer mén bahasa op te halen "Kami mencari losmen yang cantic di Kota" kortom wij zoeken het leukste B&B van de stad ! hoop nog een paar meer regels op te pikken. Geniet en zie af....Love you Pappa